top of page
  • anati303

תובנות מהמלחמה

מאז ה 7/10 אני פוגשת הרבה חיילי מילואים אשר חזרו מהמלחמה בעזה.

בימים האחרונים התחלתי לשאול את החיילים עם אילו תובנות הם חזרו ואם יש איזה שהוא מסר שהיו רוצים להעביר לאנשים שבבית.


מצרפת כאן 11 תובנות חשובות שליקטתי:


1. פרופורציות - כל מי שעבר את אירועי ה 07/10 רואה עכשיו את הכל בצורה אחרת. "אחרי שעברנו את כל הזוועות האלו והמלחמה אנחנו לא יכולים להיתפס על שטויות. פתאום הכל נהיה קטן וחסר משמעות".

2. אף פעם אל תמעיטו / תזלזלו בכוחם של אחרים - לא שלכם ולא של האוייב שלכם. "כשאתם שיכורים אתם חלשים. אתם לא חושבים צלול. שהכח שלכם לא יבוא בגלל שאיבדתם את הראש או בגלל שהעיניים שלכם מסנוורות".

3. אל תסמכו על אף אחד בעיניים עצומות. תמיד תשאירו מקום לספק שאולי המלאך עם העיניים הטובות שעומד מולכם יכול לשנות את עורו בן רגע.

4. למרות סעיף 3 - אל תאבדו אף פעם את האמונה שלכם בטוב האדם. "לא כל אדם זה מפלצת... יש גם אנשים שימותו למענכם (תרתי משמע)".

5. כשאתם נמצאים במצוקה, המשפט "כל ישראל אחים" הוא לא קלישאה. תתפלאו לגלות משפחה שלא הכרתם וכאלו שיעשו הכל למענכם רק בגלל שנולדתם לאותו עם.

6. אנחנו עמידים הרבה יותר משאתם חושבים. לא קורה לאף אחד כלום אם הוא לא מתקלח כל יום ו/או לא אוכל בריא כמה חודשים ו/או לא ישן 8 שעות בלילה ו/או לא 'מחרבן' בישיבה ומנגב במגבונים לחים ו/או משלים את צחצוח השיניים במי פה. אנשים מסתגלים מהר מאוד לתנאי שטח ומי שלא מסגל כנראה שלא צריך להיות שם.

7.כביסה יכולה לחכות, החיים לא. למרות מה שאומרים "המדים לא מתחילים ללכת לבד אם לא מכבסים אותם כמה ימים" וגם ריח של גרביים לא נקיות וזיעה כבר לא כל כך מגעילים אחרי שלומדים לחיות איתם כמה חודשים.

8. מנות קרב יכולות להיות בסיס לארוחת גורמה באופן מפתיע. מי שלא טעם "לוף" מקופסאות שימורים מבושלת עם שאר ירקות לא ידע מה זה קולינריה אמיתית לעולם.

9. אחרי תקופה בשטח, שינה בחושך ומיטה עם מצעים נקיים מרגישים כמו מותרות וגם כמה שניות בשקט של לעצום עיניים יכולים להרגיש כמו שנה.

10. הנעליים שלכם והמדים הם כלים רב תכליתיים. השרוכים יכולים לתפקד כחוסם עורקים בשעת מצוקה, הגופייה לתחבושת, החולצה למגבת וכמה זוגות מכנסיים xl יכולים להפוך בשניה לאוהל ושמיכות כשאין ברירה.

11.



- מלאך המוות יכול לחכות. שלחו אותו בכל פעם שהוא מתקרב אליכם אבל אל תזלזלו בו.



תשמרו על עצמכם ותשובו בשלום.

ענת דניאלי

עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית, מדריכה

050-3372301

bottom of page